מהי צרידות:

צרידות היא פגיעה בבית הקול המשפיעה על איכות הפקת הקול שלנו. לפי קרל גוסטב יונג  "המחלה היא המאמץ שנעשה על ידי הטבע כדי לרפא את האדם".

היא הינה פעמון האזעקה ומנגנון ההגנה של הגוף כדי להתריע מפני בעיה. צרידות נועדה לעורר אותנו לשינוי.

הגורמים השכיחים לצרידות:

שימוש לא נכון (לא בריא) של הקול שימוש יתר תנאים סביבתיים המקשים על הפקת הקול דיבור בכיתה רועשת או שירה כשנגנים גוברים על הזמר או ללא הגברה תואמת (חיידקים וירוסים), יובש /חוסר בלחות ועוד ועוד.

מהי הפקת קול נכונה?

מדוע נשמע את המשפט השגור בפי הרופא או הקלינאי :אתם צריכים ללמוד לדבר נכון! הרי לא באמת צריך ללמד אותנו לדבר נכון. אלו פעולות טבעיות שהגוף יודע בעצמו ואנשי המקצוע חוקרים את הגוף ש'ילמד' אותם מה בדיוק קורה.

הפקת קול נכונה היא קודם כל הפקת קול בריאה. דיבור נכון הוא כזה שלא יגרום לנו לנזק ויפחית את העומס מהגרון. כלומר שימוש נכון של המיתרים ושל הקול הוא ענין של בריאות. אם אנחנו יוצרים נזק בשימוש שאנו עושים עם מיתרי הקול או שאנחנו מחריפים בעיה קיימת בעצם השימוש הרוטיני שלנו עם הקול הדיבור או השירה שלנו לא נכונים לאותו המצב ואנו עלולים לפגוע בבריאות הקולית שלנו  (נגעים שיגבילו את הפקת הקול, נשימה כבדה, דלקות ועוד.) יתכן שמקור הבעיה הוא טכניקה לא נכונה/לא בריאה (הן בדיבור והן בשירה( אבל   לא תמיד. עומס יתר בשילוב בעיות נוספות הוא המקור הראשון השכיח לבעיות.

כלומר שילובים וצירופים שונים של בעיות בריאות שכמעט תמיד מתלוות לעומס הקולי הם המקור העיקרי. כמובן שיש יוצאים מן הכלל. מדלקות גרון , חומציות יתר, תפקוד לא תקין של בלוטת התריס חוסר בשעות שינה

תזונה לקויה ועוד גורמים חיצוניים כמו עישון תופעות לוואי ויובש כתוצאה מנטילת כדורים מסוימים ועוד.

כדי להמחיש יותר את הנושא דלקת גרון ללא עומס קולי נלווה לה תחלוף לאחר מספר ימים או קצת יותר ללא שרידים (מקסימום צרידות קלה של מספר ימים עד שבועיים) אם נהיה קשובים לקול שלנו ולצרכיו ונעשה את הפעולות הנכונות שדרושות לשיקום המיתרים

נוכל לרפא את עצמנו מצרידות או למנוע כזאת גם כשהתנאים הסביביתיים מחמירים איתנו.

כיום יש בידינו את הכלים להתמודד עם עומס רב ועם תנאים לא אופטימליים להפקת קול כלים 'להנצל' מצרידות ומבעיות קוליות מתמשכות שעלולות להיות בלתי נמנעות במצבים אובייקטיבים נתונים.

מה עושים?

בשלב הראשון להפחית מהעומס הקולי. להפחית עוצמה קולית כמה שיותר . אבל לא ללחוש. עדינות היא שם המשחק. דיבור רך. ללא התקפה של הצלילים (גם לא בשירה)

לכוון את הצליל לקדמת הפנים (אפשר לסגור את האף עם היד ולדבר כדי להמחיש

מה זה אומר לכוון לתהודה קידמית. לקידמת הפנים).

חשוב לשלב תרסיס קלאסי  מס' 2 לתמיכה בקול.

תרסיס שמנים מס' 5  לחיטוי

אבקה מס' 4 להגנה על האזור הפגוע (הגנה מנזקי החומציות ומניעת שחיקה)

ופתרון  הקסם  למניעת צרידות או לטיפול בה (וכדי להמנע מניתוחים מיותרים(

הוא ערכת TPV.

טיפול כולל שילוב המוצרים הטבעיים המוזכרים להלן עם תרגול עדין ורוטיני. לפני ואחרי מאמצים קוליים באמצעות ערכת TPV. הטיפול  אופטימלי לגרון.

מעין התעמלות עם מכשירים למיתרים (מתיחה של שרירים שתתרום להחלמה) בחדר סאונה עם השמנים וצמחי המרפא שמחטאים, ומשחררים עודפי חומצות וליחות על המיתרים וממערכת הנשימה.

בהצלחה  

טליה